Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji w Polityce Prywatności. Zamknij okno

Pomoc
|
Zaloguj się
|
Zarejestruj się
ZMIERZ SIĘ Z INNYMI

Podziel się linkiem

Dlaczego pamiętamy to, co widzimy?



Sposób funkcjonowania mózgu wciąż kryje przed nami wiele tajemnic. Kawałek po kawałku, informacja po informacji odkrywamy wiedzę o nas samych, która przecież wydaje się elementarna, a wciąż jest tak niedostępna. W tym miesiącu ożywienie neurologów na świecie spowodowało odkrycie tego, w jaki sposób nowe informacje wizualne kodowane są w naszych mózgach. Innymi słowy, w jaki dokładnie sposób zapamiętujemy to, co zobaczyliśmy. Naukowcy z Montany w USA, w wyniku badań prowadzonych na zwierzętach, opisali mechanizm działania wizualnej pamięci krótkotrwałej – opierać ma sie ona na synchronizacji fal mózgowych.

Pozyskana właśnie wiedza o tym jak „działa” pamięć krótkotrwała i jaka jest rola fal mózgowych w  procesie formowania wspomnień, może nie tylko przyczynić się do lepszej diagnozy i leczenia niektórych zaburzeń, ale też znacznie wzbogacić codzienny trening pamięci. Mechanizm „zapisywania” w mózgu dopiero co ujrzanych obiektów oparty jest zgodnie z odkryciem właśnie o fale mózgowe w obwodach pamięciowych. W czasie poznawania nowych informacji fale te w kluczowych ośrodkach neuronów (korze przedczołowej i tylnej korze ciemieniowej) synchronizują się – im dokładniejsza synchronizacja, tym lepsze zapamiętywanie tego co widzimy.

Naukowcy nagrywali i analizowali sygnały elektryczne powstające w mózgach małp, pracujących nad zadaniami z zakresu pamięci wizualnej. Zwierzętom pokazywano na krótko obrazy, miały zapamiętać co przedstawiają i gdzie były umiejscowione – podobnie jak ma to miejsce w przypadku popularnej gry „memory”. Gdy tylko dopiero co ujrzany obiekt znikał sprzed oczu zwierzęcia i rozpoczynało się jego „rejestrowanie” w pamięci krótkotrwałej, fale mózgowe w ośrodkach neuronów obserwującej go małpy synchronizowały się. Przy okazji okazało się, że to tylna kora ciemieniowa, a nie przedczołowa – jak uważano wcześniej – odgrywa rolę kluczową w procesach pamięci krótkotrwałej.



Synchronizacja fal w obwodach pamięciowych nasilała się w przypadku obiektów, które wzbudzały silne zainteresowanie zwierzęcia, np. pożywienia. Fale mózgowe małp inaczej reagowały na widok maskotki, a inaczej na widok banana. Może to oznaczać, że fale mózgowe i ich synchronizacja kryją nie tylko wspomnienia ujrzanych obiektów, ale też bardziej szczegółowe informacje o nich, jak np. ocena ich wartości lub cech. Do tej pory sądziliśmy, że takie dane zależą raczej od zdolności neuronów do przekazywania bodźców.

Nowe odkrycie niesie ze sobą duży potencjał terapeutyczny i diagnostyczny. Lepsze poznanie sposobu powstawania wspomnień i działania pamięci krótkotrwałej pozwoli lepiej i łatwiej diagnozować zaburzenia w tym zakresie – szybciej odnajdziemy źródło problemu, gdy wiemy na czym dokładnie on polega. Znajomość procesów neurologicznych w obwodach pamięciowych pomoże również w terapii osób, które mają kłopoty z pamięcią krótkotrwałą.

Zjawisko zróżnicowania w synchronizacji fal mózgowych można również wykorzystać na co dzień, dla lepszego zapamiętywania informacji np. w trakcie nauki. Potwierdza ono bowiem po części popularne twierdzenie, że inaczej zapamiętujemy to, co nas interesuje i jest dla nas cenne. Warto więc uczyć się poprzez zabawę, lub skojarzenia z tym, co nas ciekawi. Jeśli lepsza synchronizacja fal mózgowych oznacza lepszą pamięć wizualną, a ich nasilenie związane jest z naszym zainteresowaniem obserwowanym obiektem, to włączenie do ćwiczeń pamięci elementów wizualnych i rozrywkowych, np. gier lub filmów, powinno dać dobre efekty. Zgodne jest to z obserwowaną np. u uczniów skłonnością do preferowania oglądania ekranizacji lektur nad ich czytaniem, a także z dobrym zapamiętywaniem przez młodych nawet wielu bardzo skomplikowanych informacji uzyskanych w trakcie grania w popularne gry komputerowe.

Źródła:
R. F. Salazar,  N. M. Dotson,  S. L. Bressler,  C. M. Gray, “Content-Specific Fronto-Parietal Synchronization During Visual Working Memory”, Science DOI: 10.1126/science.1224000.
Science Daily 11.2012

 

O nas

O projekcie Blog Gry ANDROID Kontakt Dla mediów Działanie pamięci Koncentracja uwagi Rozumowanie logiczne Orientacja w przestrzenni Polityka prywatności

Dlaczego warto

Testy Ćwiczenia Regulamin Brainfit.pl
Facebook Twitter Google + Nasza Klasa Blip Goldenline Youtube
rozpocznij Trening

Działanie mózgu

Zdrowie ADHD Dysleksja Choroba Alzheimera Deficyty pamięci Udar mózgu Ćwiczenia mózgu

Ćwiczenia mózgu

Trening pamięci Trening umysłu Ćwiczenia logiczne Gry umysłowe Gry dla mózgu Trening mózgu Trening uwagi Ćwiczenia pamięci
Innowacyjna Gospodarka Promental
Copyright by Promental Sp. z o.o.
projektowanie stron WebdesignArt